ناگفته‌هایی تازه از دیدار پوتین و نتانیاهو

ناگفته‌هایی تازه از دیدار پوتین و نتانیاهو

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه به ویژه سرزمین‌های اشغالی فلسطین ابعاد گوناگونی داشت؛ شبکه تلویزیون پنجم فرانسه به تازگی در گزارشی، جزییات جدیدی در این باره منتشر کرده است.

.'

 

'.

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه به ویژه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ابعاد گوناگونی داشت که شاید مهمترین وجه آن مسأله سوریه بود.

به گزارش «تابناک»، هرچند پوتین در سرزمین‌های اشغالی، قول‌هایی به طرف اسرائیلی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و نظامی داد و به گفته برخی منابع، با فشار مقامات رژیم صهیونیستی فروش موشک‌های ضدهوایی پیشرفته اس۳۰۰ به سوریه را متوقف کرد، ولی در برابر دیگر خواسته‌های سران تل‌آویو برای حمایت نکردن از اسد ایستاد و درخواست‌های نتانیاهو را کاملا رد کرد.

بنا بر این گزارش، شبکه تلویزیون پنجم فرانسه در گزارشی که در این باره منتشر کرد، به موضع مستحکم پوتین در برابر درخواست‌های طرف اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌گوید، روسیه به هیچ عنوان از مواضع خود در برابر متحد راهبردی‌اش دست نخواهد کشید.

«ایل کالوی»، خبرنگار این شبکه در فلسطین اشغالی به نقل از «ایگال پالمور»، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، این موضوع را بدین گونه نقل می‌کند: «پوتین از منافع روسیه در سوریه سخن گفت و اینکه روسیه نمی‌تواند از این منافع دست بکشد. ما از بشار اسد به عنوان یک فرد حمایت شخصی نمی‌کنیم؛ اما روسیه از رژیم کنونی حاکم در سوریه حمایت می‌کند و هیچ فردی نیست که بتوان به وی برای حفظ رژیم کنونی سوریه و غلبه بر ناآرامی‌ها اعتماد کرد. در شرایط کنونی، این تنها بشار اسد است که چنین شرایطی دارد و ما از همه برگه‌های خود برای حمایت از وی استفاده می‌کنیم».

بر پایه این گزارش، پوتین در ادامه تأکید می‌کند، روسیه مانند ترکیه نیست که می‌خواهد جای ایران را در سوریه بگیرد؛ هر چند آنها (ترک‌ها) این توان را ندارند که وارد یک ماجراجویی نظامی علیه سوریه شوند.

به گفته منابع آگاه، همین موضع روسیه است که کشورهای غربی و عربی مداخله‌گر در سوریه را از درخواست برای سرنگونی رژیم سوریه، به برکناری بشار اسد تقلیل داده است، چرا که آن‌ها خواسته‌اند با این حربه، دست‌کم رضایت روسیه را جلب کرده و به این کشور بقبولانند که منافع مسکو در سوریه با بقای نظام حفظ خواهد شد.

اما پوتین با پاسخ‌های خود به مقامات اسرائیلی بر حمایت از اسد تأکید کرده و وی را عامل و نقطه ثقل باقی ماندن رژیم در سوریه و در نتیجه منافع روسیه می‌داند. البته روس‌ها پیش از این از حمایت همه جانبه ایران از اسد نیز مطمئن شده بودند و در مشورت‌هایی که با طرف سوری داشتند، طرح کشورهای عربی برای اجرای مدل یمن را با بشار اسد در میان می‌گذارند که پاسخ محکم و تندی را دریافت می‌کنند که نه طرح یمن و نه هیچ طرح دیگری در سوریه اجرا شدنی نیست و هیچ کس در جهان نمی‌تواند ما را مجبور کند، کاری که آن‌ها می‌خواهند، انجام دهیم.

منابع آگاه به «تابناک» گفته‌اند، حتی اگر مسکو بخواهد که اسد کنار رود، آنان کسی را ندارند که جانشین وی کنند، به همین دلیل، همچنان روی گزینه ابقای اسد پافشاری دارند.




:: موضوعات مرتبط: اخبار هاي روز جهان , ,
:: برچسب‌ها: ناگفته‌هایی تازه از دیدار پوتین و نتانیاهو ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : amirantimasan
تاریخ : دو شنبه 9 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: